نکته : برای دانلود کتابها، روی لینک راست کیک کرده و گزینه ی save link as و یا ذخیره ... را بزنید .

کتاب اختناق ایران نوشته مورگان شوستر آمریکایی

درباره کتاب :

کتاب اختناق ایران نوشته مورگان شوستر آمریکایی ترجمه ابوالحسن موسوی شوشتری

با تصحیح و مقدمه و حواشی و اسناد محرمانه منتشر نشده در ایران توسط فرامرز برزگر و اسماعیل رایین

مورگان شوستر آمریکایی در سال۱۹۱۱ (۱۲۸۹) به مدت هشت ماه خزانه دار کل ایران بود. حضور او و اقدامات اصلاحی اش در ایران با مخالفت شدید روس ها و تا حدی انگلیسی ها روبرو شد. یکی از موارد اصلی اولتیماتوم روسیه به ایران، اولتیماتومی که در نهایت منجر به انحلال مجلس و پایان مشوطه شد، خروج شوستر از ایران بود.

کتاب اختناق ایران به خوبی فضای سیاسی و اجتماعی کشور ایران در یک‌سوم پایانی حکومت قاجارها را به تصویر می‌کشد. شوستر از طرف دولت آمریکا و در قاموس رییس یک هیئت آمریکایی بنابر درخواست دولت ایران، به ایران وارد شد. او تاثیرات بسیار مهمی در بهبود اوضاع اقتصادی ایران داشت. اما تفکر ضداستعماری او باعث شد تا دو دولت روس و انگلیس با تمام توان برای مجاب کردن دولت ایران برای اخراج او و هییت همراهش، مبادرت ورزند. شوستر در این کتاب مشاهدات خود از اوضاع ایران در زمان حضور خود در این کشور را به تصویر کشیده است.

شوستر بلافاصله بعد از بازگشت از ایران، خاطراتش از آن هشت ماه را در این کتاب نوشت که به یکی از اصلی ترین منابع تاریخی مربوط به مشروطه دوم تبدیل شد.

این کتاب چند سال بعد از انتنشار به فارسی برگردانده و منتشر شد. اما حسن افشار آن را با زبان روز مجددا ترجمه کرده و به نشر ماهی سپرده است .



ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان