نکته : برای دانلود کتابها، روی لینک راست کیک کرده و گزینه ی save link as و یا ذخیره ... را بزنید .

دانلود کتاب هاشمی رفسنجانی ؛ دوران مبارزه اکبر هاشمی رفسنجانی «دوجلدی»

هاشمی رفسنجانی ؛ دوران مبارزه

درباره کتاب :

خاطرات – تصاویر – اسناد – گاهشمار

زیر نظر مهندس محسن هاشمی 

سنت خاطره نویسی در ایران گرچه امری دیرپاست و هستند کسانی که ورای مسئولیت خود، به نگارش اتفاقات و حوادث پرداخته اند، اما اگر بخواهیم با نیم نگاهی به گذشته، بسامدهای سیاسی و اجتماعی یک دوره را پیگیری کنیم، بی شک به برون رفت روشنی دست نمی یابیم و باید گفت اطلاعات دقیقی از وقوع حوادث و چرایی شکل گیری آن ها نداریم.

این در حالی است که در اغلب کشورها، سیاستمداران طراز اول، ضمن نگارش خاطرات خود پس از مسئولیت، خاطرات و یاددات های خویش را منتشر کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله نادر سیاستمدارانی است که توانسته است با اهتمامی ویژه خاطرات روزانه خود را با دقت بنویسد و آن ها را در زمان حیات خویش منتشر کند.

از آن جایی که ایشان به علت سوابق مبارزاتی و حضور در نقاط حساس تصمیم گیری، شخصا به عموم اتفاقات کشور، اشراف بی نظیر و قابل اتکایی داشته و دارند، بر همین اساس خواندن این یادداشت ها برای خواننده پژوهشگر و نکته بین، هم لطف خاصی دارد و هم چراغی است که درک وقایع بسیار مهمی را که پس از انقلاب رخ داده آسان تر می کند. این مجموعه را نمی توان کتاب تاریخ دانست اما بی تردید در آینده از مهم ترین منابع نگارش و تدوین تاریخ انقلاب خواهد بود و به آن مراجعه و استناد خواهد شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از چهره‌های تاثیر گذار در روند انقلاب ایران و همچنین دوران پس از آن تا امروز است. آشنایی و دوستی او با امام خمینی از اواخر دهه سی شمسی آغاز شد.

ولی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد. هاشمی پیش از انقلاب، یکی از مخالفان برنامه‌های نوگرایانه شاه (انقلاب سفید) شناخته می‌شد. با تبعید امام خمینی، رفسنجانی در ایران ماند و مخالفت‌هایش با این برنامه‌ها افزایش یافت.

این مخالفت‌ها سرانجام به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد.در مجموع و از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۷ هاشمی رفسنجانی ۷ بار و مجموعا ۴ سال و ۵ ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد.




 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان