نکته : برای دانلود کتابها، روی لینک راست کیک کرده و گزینه ی save link as و یا ذخیره ... را بزنید .

دانلود کتاب جنبش حروفیه و نهضت پسیخانیان ( نقطویان ) نوشته علی میرفطروس

درباره کتاب :

علی میرفِطروس ، نویسنده، مورخ و ایرانشناس ایرانی مقیم فرانسه است.

میرفطروس در دانشگاه‌های ایران، تاریخ و حقوق قضایی خواند و تحصیلات عالیه را در «مدرسه مطالعات عالی» (دانشگاه سوربن پاریس) دنبال کرده است.

در سال ۱۹۹۲میلادی به همّت «احسان یارشاطر»، میرفطروس به یکی از برجسته‌ترین ایرانشناسان فرانسوی، «ژان کالمار» معرّفی شد و وی دوره پیش دکتری ((با نماد اختصاری D.E.A)) را با همین استاد در مدرسه مطالعات عالیه دانشگاه سوربن پاریس در سال ۱۹۹۴میلادی گذراند. موضوع رساله او «کتاب‌شناسی و نقد منابع جنبش حروفیان»[۱] به زبان فرانسه منتشرشده است. در ادامه و تکمیل رساله فوق، موضوع رساله دکترای میرفطروس با نام «جنبش‌های اجتماعی ایران در قرن‌های ۱۶–۱۵ میلادی: جنبش حروفیان و نهضت پسیخانیان» از سوی ژان کالمار تأیید شد و میرفطروس دررشته دکترای مدرسه مطالعات عالیه دانشگاه سوربُن در سال ۱۹۹۵میلادی ثبت‌نام کرد؛ اما به علت «شرایط جانشکار» و «گریزهای ناگزیر» که در مقاله «داس‌ها، یاس‌ها و هراس‌ها» بازگو شده است، این رساله فرصت دفاع نیافت؛ اما به فارسی بخشی از این رساله دکترا، با نام «عمادالدّین نسیمی؛ شاعر حروفی» در ۲۲۰ صفحه منتشر شده است.

میرفطروس در سال ۲۰۰۸میلادی، دکترای افتخاری American Global University را پس فرستاد و از پذیرفتن ریاست بخش ایرانشناسی این مؤسسه نیز خودداری کرد.

علی میرفطروس در سال‌های اخیر به علت انتشار اثر جنجالی خود پیرامون کارنامهٔ دکتر محمد مصدق با نام آسیب‌شناسی یک شکست، آماج حملات و همچنین ستایش‌ها قرار گرفت؛ اثری که به گفت‌وگوهای بسیاری میان منتقدان و موافقان دامن زد. او در مقدمه کتاب آسیب‌شناسی یک شکست می‌نویسد: «ما میراث‌خوارِ یک تاریخ عَصَبی و عصبانی هستیم و چه بسا که حال و آینده را فدای این عَصَبیّتِ ویران‌ساز کرده‌ایم. تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران – عموماً – بازتاب این عصبیت‌ها و عصبانیت‌هاست.»

بخش هایی از کتاب عبارت است از:
خلافت عباسیان و پیشرفت فئودالیسم
قیام زنج و نهضت قرمطیان
اسلام ون برد اندیشه ها
اوضاع اقتصادی و اجتماعی زمان حلاج
و…




دیدگاه کاربران
  • loin 25 مارس 2016 / 13:17

    با درود
    آیا کتاب آسیب‌شناسی یک شکست را هم دارید؟ از همین مالف؟

    • bookman 25 مارس 2016 / 14:51

      سلام بزرگوار
      بله موجوده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان