نکته : برای دانلود کتابها، روی لینک راست کیک کرده و گزینه ی save link as و یا ذخیره ... را بزنید .

دانلود کتاب نمایش در ایران نوشته بهرام بیضایی

درباره کتاب :

نمایش در ایران کتابِ بهرام بیضایی در تاریخ نمایش ایران است. این را همچون موضوع پژوهش پایان‌نامهٔ لیسانس ادبیات فارسی او در دانشگاه تهران نپذیرفتند، بیضایی در ۱۳۳۸ دانشگاه را ترک کرد، از ۱۳۴۱ انتشار مقالات این کتاب را آغاز کرد، و در ۱۳۴۴ مجموعش را به صورتِ این کتاب منتشر کرد. ویراستِ دوّمِ نمایش در ایران هنوز منتشر نشده است.

متن

کتابی است که مؤلّف به قصد تحقیق و تألیف یادداشت‌های آن را جمع نکرده است و با وجود این محتوی بر اطّلاعات مستند و مفیدی است.

ایرج افشار

فهرست ادب‌پژوهان ایرانی و آثارشان را دربارهٔ تعزیه باید با کتاب ممتاز بهرام بیضایی، نمایش در ایران (تهران، ۱۳۴۴ / ۱۹۶۵-۱۹۶۶)، آغاز کرد. بیضایی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان فیلم و منتقد هنر است و بنا بر این واضح است که توجّه اصلی وی به جنبهٔ نمایشی تعزیه است. قرار است که کتاب مزبور، با تجدید نظر، دوباره منتشر شود.

پیتر چلکووسکی، ترجمهٔ داود حاتمی

بهترین تحقیق در برگیرندهٔ تحول انواع نمایش‌های ایرانی از آغاز تا سال‌های ۱۳۳۰ شمسی. شامل نمایش‌های نوشتهٔ فارسی به سبک غربی از زمان ناصرالدین شاه تا امروز نیست. چشم به راه چاپ جدید کاملتری هستیم.

فرّخ غفّاری

از آغاز قدرت یادگیری خود را تقویت می‌کردم و بهرام را به عنوان استاد خود می‌نگریستم و اشتباه نمی‌کردم. در جوانی متوجّه بلوغی در بیضایی شده بودم که شگفت‌انگیز بود. او در ۲۱سالگی زیر و زبر نمایشنامه‌نویسی ما را تدوین کرد و هیچ نمی‌دانم آیا این کتاب تجدید چاپ می‌شود یا نه.

محمود دولت‌آبادی

عبّاس جوانمرد به یاد آورده که «با اصرار و تأکید و سفارش» فرّخ غفّاری بود که سلسله مقالات «نمایش در ایران» در دوره سوّمِ مجلّهٔ موسیقی از شماره ۶۲ تا ۷۷ به سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ منتشر شد و سپس‌تر در سالِ ۱۳۴۴ مجموع این چهارده مقاله در کتابی به نامِ نمایش در ایران: با شصت تصویر و طرح و یک واژه‌نامه در چاپخانهٔ کاویان به سفارشِ نویسنده طبع شد. این کتاب سال‌ها نایاب بود و به صورت غیرقانونی تکثیر می‌شد، تا سرانجام چاپ دوباره‌ای از آن در سال ۱۳۷۹ ممکن شد.

فهرستِ چاپِ نخست

  • مقدمات
  • نمایش‌های پیش از اسلام
  • نمایش‌های پس از اسلام
    • نقالی
    • نمایشهای عروسکی
    • تعزیه
    • نمایشهای شادی‌آور
  • سرانجام
  • ضمیمه: واژه‌نامه‌ی نمایشی

اهمیت لغوی

کتاب نمایش در ایران جزو پیکره متنی فرهنگ جامع زبان فارسی است.


آثار دیگر ایین نویسنده را میتوانید در این بخش مشاهده نمایید (کلیک کنید )





 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان