نکته : برای دانلود کتابها، روی لینک راست کیک کرده و گزینه ی save link as و یا ذخیره ... را بزنید .

دانلود یکجای کتابهای محمود دولت آبادی (۱۵ عنوان – متن کامل ) در بوکیها

درباره نویسنده :  محمود دولت‌آبادی (۱۳۱۹-) نویسنده معاصر ایرانی است. او نویسنده رمان مشهور کلیدر است.

محمود دولت‌آبادی، ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ در دولت‌آباد شهرستان سبزوار به دنیا آمد. دولت‌آبادی مشاغل مختلفی را تجربه کرد. کار روی زمین، چوپانی، پادویی کفاشی، صاف کردن میخهای کج و بعد به عنوان وردست پدر و برادر به عنوان دنده پیچ کارگاه تخت گیوه کشی، دوچرخه سازی، سلمانی و…. بعدها تمام مشاغلی که او در دوران نوجوانی و جوانی خود تجربه کرد، در آثارش نمود یافت.

دولت‌آبادی ابتدا راهی مشهد و آنگاه تهران شد و در این دوران باز هم مشاغل دیگری نظیر حروفچین چاپخانه، سلمانی کشتارگاه، رکلاماتور برنامه‌های تأتر، سوفلور کنترلچی سینما، ویزیتور روزنامه کیهان و… را بر عهده گرفت.

بازیگر

در همین دوران دهه ۱۳۴۰ بود که دولت‌آبادی به صورت جدی با تئاتر آشنا شد و ۶ ماه نظری و ۶ ماه هم عملی درس تئاتر خواند. در این دوره شاگرد اول شد و پس از آن «شبهای سفید» اثر داستایوسکی را بازی کرد و بعد «قرعه برای مرگ» اثر واهه کاچا، بازی در نمایش «اینس مندو»، «تانیا»، «نگاهی از پل» اثر آرتور میلر و بعد از آن کار در اداره برنامه‌های تأتر بود. سپس به گروه هنر ملی پیوست دوره پرباری برای او آغاز شد.

بازی در نمایش «شهر طلایی» نوشته عباس جوانمرد، «قصه طلسم و حریر و ماهیگیر» نوشته علی حاتمی، «ضیافت و عروسکها» نوشته بهرام بیضایی، سه نمایشنامه پیوسته «مرگ در پاییز» نوشته اکبر رادی و «تامارزوها» نوشتهٔ نویسنده کرد نصرت نویدی و پس از آن بازی در نمایش «راشومون» که کارگردانی آن را بعدها خود به عهده گرفت. بعدها مشارکت در انجمن تأتر، بازی در نمایشنامه «حادثه درویشی» نوشته آرتور میلر با کارگردانی ناصر رحمانی نژاد، «چهره‌های سیمون ماشار» اثر برشت با کارگردانی مشترک محسن یلفانی و سعید سلطان پور.

در سال ۱۳۵۳ مهین اسکویی، کارگردان تأتر از او دعوت کرد که در نمایشنامه «در اعماق» اثر ماکسیم گورکی ایفای نقش کند.

از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ تأتر و داستان‌نویسی، دوشادوش هم، ذهن دولت‌آبادی را تسخیر کرده بود. او در فیلم گاو هم نقش کوتاهی ایفا کرده‌است. [۱]

نویسنده

او در همین سال تأتر را برای همیشه کنار گذاشت، اگر انتشار نمایشنامه ققنوس و یا فعالیت دولت آبادی را برای تشکیل سندیکای تأتر در یکی دو سال بعد از انقلاب مستثنا بدانیم. دولت‌آبادی، کار منظم داستان نویسی را با انتشار «ته شب» در سال ۱۳۴۱ آغاز می‌کند که در آثار او از همان نخستین اثر تا آخرین آنها سلوک خطوط تفکری کلی نگر و نشانه‌هایی مشخص وجود دارد، همچنین تسلط‌های رشک آمیز او در فضاسازی و دیالوگ نویسی از همان آغاز کار پیداست. مشخصه دیگر آثار او عشق به پدر یا خاطره پدری است، ارادت به صادق هدایت، همدلی او با هدایت به رغم تفاوت نگاهشان که به خوبی در رمان سلوک وجه روشنتری به خود می‌گیرد، از دیگر مشخصه‌های آثار دولت آبادی است. مشخصه دیگر آثار او ندای امیدواری در عین کلافگی است و نگاه تلخ او به زندگی که این امیدواری از تربیت و آموزش روستایی او ناشی می‌شود، که قناعت و صبوری ویژگی آن است و کاملاً با نگاه شهری صادق هدایت متفاوت است. مشخصه دیگری که در کارهای دولت‌آبادی بارز بود، این است که او به شرح بیرونی آدمها بیشتر رغبت نشان می‌دهد تا شرح درونی آنها، گاه به نظر می‌رسد که این آدمها درون ندارند، از بس که نویسنده به شرح بیرونی آنها پرداخته‌است، به قد و قامتشان به شکل و شمایلشان و خلق و خوی آنها بیش از آنکه نشان داده شود، به وصف در می‌آیند و از صافی ذهن و زبان راوی نویسنده عبور می‌کنند، تا ماجرا سرانجام پس از آن آغاز شود. تم اصلی داستان‌های او بر دو مدار در حرکت است: روستا و شهر.

آثار

پس از «ته‌شب»، دولت‌آبادی «ادبار» را به همراه داستان‌های «بند»، «پای گلدسته امامزاده»، «هجرت سلیمان» و «سایه‌های خسته»، در مجموعه «لایه‌های بیابانی» در سال ۱۳۴۷ منتشر کرد.

داستان بعدی او «هجرت سلیمان» و «سایه‌های خسته»، است که از نظر ساختار با آثاری که تا به آن روز منتشر کرده بسیار متفاوت است. در این اثر، دخالت نویسنده بسیار ناچیز است، دیالوگ و عمل داستانی ماجرا را به پیش می‌برد که نقش تأثر در آن غیر قابل انکار است. اثر بعدی دولت‌آبادی «بیابانی» است که نقطه عصیان آثار دولت‌آبادی نیز به شمار می‌رود، داستان دیگری از ناکارآمدی ساخت و ساز نوین اجتماعی.

پس از آن، دولت‌آبادی اولین رمانش را تحت عنوان «سفر» به چاپ رساند. این رمان از طرح داستان محکمی برخوردار نبود. «سفر» داستان یک گره، یک بن‌بست است، داستان با یک بحران آغاز می‌شود؛ از بی‌کار شدن مختار و طلیعه دنیای جدید و ورود ماشین که این گرفتاری‌ها را آغاز کرده‌است. پس از آن دولت‌آبادی رمان «اوسنه بابا سبحان» را منتشر کرد که از ساخت خوبی برخوردار است. رمان با بابا سبحان آغاز می‌شود و بعد عروسش شوکت و آن‌گاه پسرها صالح و مصیب و دیگر شخصیت‌ها، در شبکه‌ای منطقی از روابط اجتماعی روستا و تعاملی معقول و ناگزیر، یکی‌یکی پا به صحنه داستان می‌گذارند.

رمان بعدی دولت‌آبادی «باشبیرو» است که این اثر با آثار قبلی دولت‌آبادی تفاوت فاحشی دارد.

دولت‌آبادی داستان‌هایی دارد که پرده داستان به روی یک زن باز می‌شود. «جای خالی سلوچ» و «کلیدر» (و نیز «باشبیرو») از آن جمله‌است. پس از آن «گاواره‌بان» را می‌نویسد که رمانی کوتاه‌تر از «باشبیرو» و نه به خوبی «اوسنه بابا سبحان» است، «گاواره‌بان» نیز چون همیشه با یک بحران آغاز می‌شود.

داستان بعدی دولت‌آبادی، «مرد» است که در سال ۵۱ نوشته می‌شود ولی در سال ۵۳ به دست مخاطبان می‌رسد. داستان کوتاه نسبتاً بلندی راجع به مرد شدن یک پسر نوجوان، این نوشته مثل بقیه آثار دولت‌آبادی داستان فقر است اما داستان نکبت نیست و این درست در جهت عکس نوشته‌های نویسنده‌ای مثل چوبک است که در آن‌ها می‌توان بوی چرک و کثافت را فهمید، ولی تفاوت دولت‌آبادی با چوبک در این است که وقتی دولت‌آبادی از مردم عادی یا فرودست جامعه صحبت می‌کند نگاه او نگاهی آرمانی و حتی حماسی است. اثر بعدی او «عقیل عقیل» است. این اثر دیگر با بحران شروع نمی‌شود بلکه داستان با فاجعه آغاز می‌شود؛ زلزله! در مرکز فاجعه عقیل قرار دارد که همه کس‌اش مرده‌اند جز دخترش شهربانو، که با او به صحرا رفته بوده‌است و جز پسرش تیمور که در گناباد به سربازی رفته‌است. در «عقیل عقیل» این پدر است که پسر را گم کرده‌است اما در واقع تیمور تنها پسر عقیل نیست که همه کس و کار اوست؛ پس باز هم عقیل پدر گم کرده‌ای بیش نیست.

پس از آن «از خم چنبر» را منتشر می‌کند که بسیاری معتقدند موضوع یا ماجرا در این داستان اهمیت ندارد. اثر دیگری که از دولت‌آبادی منتشر می‌شود «دیدار بلوچ» سفرنامه کوتاهی است که شرح سفری است که دولت‌آبادی به زاهدان و آن حدود داشته‌است. سفرنامه از مشاهدات وی از زاهدان آغاز شده و بعد همراه راوی به میرجاوه و زابل هم سری می‌زنیم. در این اثر برخی افکار و روحیاتی که دولت‌آبادی در جابه‌جای آثارش به عنوان تفکری محوری در داستان‌هایش بروز داده‌است، در این اثر نمودی آشکار و مستقیم پیدا می‌کند. اثر بعدی او «جای خالی سلوچ» است. این داستان با غیبت سلوچ با جای خالی او آغاز می‌شود، پدر نقطه اتکا و اطمینان خانواده ناگهان نیست شده یا از بین رفته‌است.

کلیدر

اثر بعدی دولت‌آبادی کلیدر است، رمانی در ستایش کار و زندگی و طبیعت، رمانی حماسی از شجاعت و مردانگی، که خود دولت‌آبادی بارها گفته‌است «دیگر گمان نکنم که نیرو و قدرت و دل و دماغم اجازه بدهد که کاری کاملتر از کلیدر بکنم. کلیدر از جهت کمی و کیفی، کاملترین کاری است که من تصور می‌کرده‌ام که بتوانم و شاید بشود گفت. در برخی جهات از تصور خودم هم زیادتر است.»

  • با توجه به حجم بالای این کتاب که بالغ بر سه هزار صفحه‌است اما متن آن طوری توسط دولت آبادی به نگارش در آمده که از شدت جذابیت و گیرایی خواننده متوجه تورق نمی‌شود. شخصیت اول این رمان شخصی به نام «گل محمد» است. داستان کلیدر پیرامون زندگی گل محمد است.
  • کلیدر، یک رمان عظیم روستایی است در ۱۰ جلد و بالغ بر ۳ هزار صفحه که او بیش از ۱۵ سال عمرش را صرف نگارش آن کرده‌است و حجیمترین رمان فارسی به شمار می‌رود؛ البته گمان نمی‌رود که دوباره چنین حادثه‌هایی تکرار شود، با زبانی فخیم و حماسی و بیش از شصت شخصیت که جملگی تمام و کمال پرداخته شده‌اند.

دولت‌آبادی، در ادامه جلد دوم مردم سالخورده را می‌نویسد که زندگی همه آدمهایی است که چون راوی دردمند این اثر زخمها را از این زمانه بیرحم بر جان خود احساس می‌کند؛ فقر، فقر، فقر.

اثر بعدی او سلوک است که جنجالهای بسیاری را به پا کرد.

جوایز

  • برنده لوح زرین بیست سال داستان نویسی بر کلیه آثار، به همراه امین فقیری، سال ۱۳۷۶.
  • دریافت جایزه یک عمر فعالیت فرهنگی، بدر نخستین دورهٔ جایزه ادبی یلدا (به همت انتشارات کاروان و انتشارات اندیشه سازان)، سال ۱۳۸۲.
  • نامزد دریافت جایزه مَن بوکر آسیا در جشنواره کتاب سنگاپور، سال ۲۰۱۱٫
  • دولت آبادی در ۲۰۱۳ با “کلنل” نامزد دریافت نوبل نیز شده است

  • آهوی بخت من گزل
  • آینه
  • باشبیرو
  • دیدار بلوچ
  • هجرت سلیمان و مرد
  • جای خالی سلوچ
  • لایه های بیابانی
  • اوسنه ی بابا سبحان
  • روز و شب یوسف
  • روزگار سپری شده /سه جلد کامل
  • سفر
  • سلوک
  • تنگنا
  • طریقه بسمل شدن
  • رمان کلیدر ( قبلا در سایت منتشر شده است .اینجا کلیک کنید .)

کتابهای استاد از سایت برداشته شد با توجه به خواست ایشان مبنی بر حذف لینکهای دانلود 

دیدگاه کاربران
  • nima 7 ژانویه 2014 / 21:57

    دوست عزیز بخاطر این هدیه ی فرهنگی بسیار ارزشمند از شما تشکر می کنم .

    • bookman 8 ژانویه 2014 / 12:47

      خواهش میکنم دوست من

  • mrpentium 9 ژانویه 2014 / 01:23

    سلام
    یعنی ۱۰۰ عنوان کتابی که فرمودید همین بود؟
    اینا که توی سایتای دیگه هم هست !
    فکر میکردم کتاب جدید آپلود کردید که اینهمه آنونس اومدید
    ازت ناامید شدم

    • bookman 9 ژانویه 2014 / 09:06

      سلام دوست عزیزم
      نه … این کتابها قبلا بارگزاری شده بودند … فردا جمعه همه رو یه جا میفرستیم روی سایت … به دلیل کمی مشکلات و اصلاح بعضی کتابها که حق کپی رایت داشتند بازنگری شد در لیست کتابها …
      امیدوارم فردا بتونیم همه دوستان رو راضی کنیم با کتابهای جدید

  • تیاله 9 ژانویه 2014 / 14:44

    بعد از یه روز پرمشغله، خونه و شبای بلند زمستون با خوندن آثار دولت آبادی خخخخخخخخیلی می چسبه!
    صمیمانه ممنونم!
    شادباشید!

    • bookman 9 ژانویه 2014 / 19:19

      امیدوارم شبها و روزهای سرد زمستونتون در کنار خانواده گرامیتان غرق گرما و مهربانی باشد

    • bookman 19 ژانویه 2014 / 22:16

      سلام دوست عزیزم
      سپاسگزارم از لطف شما
      برقرار باشید

  • محسن 21 ژانویه 2014 / 21:40

    اگه براتون امکان داره بخشی از بانک کتابتون رو به کتابهای زبان اصلی اختصاص بدید چون پیدا کردنشون بدلیل قانون کپی رایت تو سایتهای خارجی امکان پذیر نیست
    ممنون از تلاشتون

    • bookman 22 ژانویه 2014 / 00:16

      با سلام
      به روی چشم دوست عزیزم

  • روز 14 فوریه 2014 / 21:41

    ببینید من میدونم هدفتون از این سایت اینه که فرهنگ کتابخونی جا بیافته و این حرفا! اما حقوق نویسنده ها و ناشرهای این کتاب ها چی میشه؟ اونا که گذران زندگی شون با فروش این کتاب هاس؟

    • bookman 14 فوریه 2014 / 22:46

      سلام دوست عزیز
      حق با شماست …
      در صورتی که فکر میکنید هر کتابی که در سایت این قانون رو شامل میشه اطلاع بدین تا لینک دانلودش حذف بشه …
      سپاس دوست عزیزم

  • زهره 22 فوریه 2014 / 23:10

    سلام
    اول تشکر میکنم بابت کتابهای خوب و زحماتتون
    بعدش سوال داشتم در خصوص اینکه من این کتابها رو که دانلود میکنم و روی موبایلم میریزم نمیتونم ازش استفاده کنم و بهم پیغام میده که این فایل محتویاتی داره که قادر به باز کردن نیست در صورتی که من فایل های پی دی اف دیگه ای روی گوشیم دارم که به راحتی از ش استفاده میکنم ولی در خصو این کتابها نمیتونم ازشون استفاده کنم
    ممنون میشم اگر بتونید راهنمائیم کنید

    • bookman 22 فوریه 2014 / 23:28

      درود بر شما
      خواهش میکنم بزرگوار …
      لطفا بفرمایید کدام فایل این مشکل را دارد و دوم اینکه اطمینان حاصل کنید که فایل را به صورت کامل دانلود نموده اید .
      در صورت بروز مشکل با ما در ارتباط باشید

  • اغصر 5 آوریل 2014 / 05:44

    نمی دونم با چه کلماتی سپاس گذاری کنم

    • bookman 5 آوریل 2014 / 20:51

      درود بر شما
      همین که در کنار ما هستید بزرگترین هدیه است بزرگوار ///

  • عباس 7 آوریل 2014 / 12:58

    سلام دوست عزیز
    سپاس فراوان از تلاش فراوانی نمودید .خیلی استفاده کردم .متشکرم

  • پریا 2 مه 2014 / 07:06

    سلام، ممنون از تلاشتون. @–}–
    اما اگر امکان داره طریقه ی دانلودش رو عوض کنید.
    و لطفا کتاب هایی که ترجمه قدیم هم هستن بذارید. مثل آنا کارنینا، دشمن عزیز و بابا لنگ دراز و… که ترجمه های جدیدشون رو نمیشه با خود کتاب مقایسه کرد. من هرچی دنبال این کتاب ها گشتم پیدا نکردم.

    • bookman 2 مه 2014 / 11:35

      درود بر شما
      عذر میخوام ! طریقه دانلودش رو عوض کنیم ؟ منظورتون رو متوجه نشدم متاسفانه …
      کتابهایی هم که نام بردید به زودی منتشر میشوند و در لیست انتشار هستند …
      برقرار باشید

  • akbari 6 مه 2014 / 22:31

    لطفا تاریخ هیجده ساله ی آذربایجان رو نوشته ی احمد کسروی رو هم بزارین برامون تو سایت..ممنون از کتابهای مفیدی که تو سایت گذاشتین

    • bookman 6 مه 2014 / 23:24

      درود بر شما
      به زودی کتابهای احمد کسروی نیز در سایت منتشر خواهد شد البته آن کتابهایی که مشکلی در روند کار سایت ایجاد نکنند …
      برقرار باشید

  • laleh 7 مه 2014 / 03:32

    کتاب کلنل استاد محمود دولت آبادی چی؟ لطفا واسه دانلود بزارین

    • bookman 7 مه 2014 / 09:39

      درود
      دوست عزیز این کتاب هنوز فارسی اش منتشر نشده است و اگر هم منتشر شود ما منتشر نخواهیم کرد… بدلیل کپی رایت ..

  • محمد 12 ژوئن 2014 / 14:12

    لطفا اگه میشه کتاب زوال کلنل هم بزارین ممنون میشم و یل لینکش رو برام ارسال کنید.

    • bookman 13 ژوئن 2014 / 15:59

      درود بر شما
      دوست عزیز هنوز این کتاب به فارسی منتشر نشده است …

  • mohsen 16 ژوئن 2014 / 13:25

    ممنون داداش

  • مهدی 4 دسامبر 2014 / 18:03

    آقا عالی بود مرسی بابت زحماتتان

  • مهدی 25 ژانویه 2015 / 22:39

    لطفا نسخه انگلیسی زوال کلنل را بگزارید

  • علیرضا 11 فوریه 2015 / 20:54

    درود بر شما دست اندرکاران عزیز و زحمتکش و فرهنگ دوست سایت محترم بوکیها.
    من بشدت کتابخوانم و بجد میگویم : در بین همه سایتهای مشابه که درزمینه ارائه کتاب الکترونیک به پارسی زبانان و هموطنان خوبمان، تلاش میکنند، سایت فخیم و فاخر بوکیها، چند سر و گردن از همه بالاتر است.
    قطعا کاستیهایی در کار شما عزیزان نیز هست که آنها هم با مرور زمان و استفاده از باز خوردهای مخاطبان فرهیخته این سایت، بمرور کمتر خواهد شد.
    دست شما را بگرمی میفشاریم و منتتان را میپذیریم.
    درود بر شما.
    پاینده باشید.

    • bookman 11 فوریه 2015 / 22:21

      سلام دوست عزیز و گرامیی ام
      بسیار خوشنودیم از اینکه در کنار ما هستید …

      برقرار باشید

  • Sina 12 فوریه 2015 / 18:18

    نمیدونم چطور باید از شما تشکر کنم خسته نباشید فقط میتونم بگم همیشه خوب و خوش و خرم باشین دستتون درد نکنه عاشقتونم

  • مهشاد 16 آوریل 2015 / 17:44

    سلام
    بسیااااااار سپاس گذارم بخاطر این همه زحمت بی دریغ.
    ایام به کام

  • فضل الله فیاضی 15 مه 2015 / 08:07

    دستهاتان پر توان تر . دلهاتون شاد و صدالبته دم همه ی دست اندر کاران این مجموعه های عالی فرهنگی گرم. آینده از آن دانایان است و بلند همتانی چون شما که حاصل تلاشهاتان ( تون!) دانا سازی ست . زنده باد همه ی اهل کتاب و پاینده باد جمعیت دانایان. خدارو شکر. الحمد لله الذی بیده الملک و هو علی کل شیء قدیر.

    • bookman 15 مه 2015 / 16:07

      درود بر شما
      به جمع بوکیها خوش اومدید بزرگوار …

  • mosafer 3 اکتبر 2015 / 11:40

    سلام
    ممنون بخاطر سایت بی نظیرتون
    یه خواهشی ازتون دارم لطفا کتابهایی که با قلم ادبی و فاخر مثل سلوک محمود دولت آبادی نوشته شدن رو معرفی کنید
    بی صبرانه منتظر پاسختون هستم

  • مخالف 10 اکتبر 2015 / 09:27

    یه کتابخون پیدا نشد یه چنتا کتاب که تو سبک سلوک نوشته باشه رو معرفی کنه؟؟؟؟؟

  • mosafer 10 اکتبر 2015 / 09:28

    یه کتابخون پیدا نشد چنتا کتاب که به سبک سلوک نوشته شده رو معرفی کنه؟؟؟؟

  • فرخ 18 نوامبر 2015 / 13:16

    سلام
    لطفا لینک دانلود رو برام ایمیل کنید
    تشکر

    • bookman 18 نوامبر 2015 / 20:39

      سلام
      متاسفانه ممکن نیست .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان