نکته : برای دانلود کتابها، روی لینک راست کیک کرده و گزینه ی save link as و یا ذخیره ... را بزنید .

دانلود کتاب زیر دندان سگ نوشته بهمن فُرسی در بوکیها( متن اصلی-اسکن)

زیر دندان سگ فرسی

درباره نویسنده : بهمن فُرسی (۱۳۱۲ -) نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و بازیگر ایرانی است.  فرسی در تبریز به دنیا آمد و یک سال قبل از پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۵۶ به لندن رفت به کارهای هنری مختلفی مانند، نمایشنامه‌نویسی و بازیگری تآتر، فیلم‌سازی، شعر و نقاشی و مجسمه‌سازی علاوه بر داستان‌نویسی پرداخت. در لندن نشر خاک را دایر کرد و آثارش را در نشر خاک منتشر کرد. او از پیشگامان و نواندیشان نمایشنامه‌نویسی و ادبیات نوین ایران است.

فُرسی به سال ۱۳۱۲ در تبریز به دنیا آمده‌است. او پس از رها کردن تحصیل و تجربهٔ مشاغل مختلف به استخدام دولت درآمد. فرسی داستان‌نویسی را در کنار نمایشنامه و نقد در همان دوران جوانی آغاز کرد و به آن‌ها پرداخت. نخستین کتاب او «نبیره‌های بابا آدم» نام دارد که مجموعه‌ای از نثر آهنگین است پیش از انقلاب مجموعه داستانی با نام «زیر دندان سگ» و یک رمان به نام «شب یک، شب دو» به قلم او به انتشار رسیده بود.
فرسی بعد از این کتاب باز به نمایشنامه نویسی و کارگردانی باز می‌گردد و آثاری را در این زمینه خلق می‌کند تا سال ۱۳۵۳، که رمان معروف او یعنی «شب یک، شب دو» منتشر می‌شود. او اولین مجموعه داستان خود را در سال ۱۳۳۹ به چاپ رساند اما قبل از آن در نشریات مختلفی قلم‌فرسایی کرد که از آن جمله‌اند :«ایران آباد»، «نگین»، «آشنا»، «چلنگر»، «اندیشه و هنر» و در روزنامه‌هایی مثل: «آژنگ» و «کیهان» داستان‌هایی از او منتشر شد.
بهمن فرسی از همشاگردی‌های دکتر جمشید لایق از هنرمندان تئاتر، تلویزیون و سینما بود که با تئاتر سعدی همکاری می‌کرد و پیشنهاد تشکیل یک گروه تئاتری با علی نصیریان، فریدون فرخزاد، مهدی فتحی و چند تن دیگر را داد که خود فرسی مسئول انجمن هنری و این گروه کوچک تا پایان دورهٔ دبیرستان بود وی حتی تجربهٔ بازیگری در فیلم «پستچی» داریوش مهرجویی در کنار بازیگرانی مانند: عزت الله انتظامی، علی نصیریان، ژاله سام، احمدرضا احمدی، و… دارد بهمن فرسی نمایش‌های «چوب زیر بغل»، «صدای شکستن»، «بهار و عروسک»، «گلدان» و «آرامسایشگاه» را در تهران روی صحنه برد. او در سال ۱۳۶۲ نمایش «گلدونه خانم» اسماعیل خلج را کارگردانی کرد. به گفتهٔ محمدعلی کشاورز در گروه هنر ملی گروه تئاتری به نام «مروارید» تشکیل شد که شاهین سرکیسیان رییس آن بود و بهمن فرسی، علی نصیریان، عباس جوانمرد، اسماعیل شنگله و خجسته کیا در آن عضو بودند.
بهمن فرسی در آغاز دههٔ چهل کتاب‌های خود مانند «گلدان»، «با هو»، «چوب زیر بغل»، و «زیر دندان سگ» را منتشر کرد. مجموعه داستان «زیر دندان سگ» در سال ۱۳۳۹ خورشیدی به کوشش شمیم بهار انتشار یافت و در بر گیرندهٔ داستان‌هایی مانند «استخوان سوخته‌ها»، «إین عزب» و «در سوگ بستری که چیده شد» از اولین نشانه‌هایی است که آشکار می‌سازد فرسی نویسنده‌ای است.همچنین وی در یک مجموعه با ارزش که شامل برخوانی شاهنامه فردوسی می‌باشد به اجرای نقالی و نقش گویی میپردازد که با موسیقی فرنوش بهزاد، به یک مجموعه بی نظیر تبدیل شده که کمک وافری مثل همیشه به فرهنگ و اصالت شعر و موسیقی ایرانی داشته.




 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان