نکته : برای دانلود کتابها، روی لینک راست کیک کرده و گزینه ی save link as و یا ذخیره ... را بزنید .

دانلود کتاب خانواده ی تیبو نوشته روژه مارتن دوگار ترجمه ابوالحسن نجفی در بوکیها(۴ جلد)

خانواده تیبو

درباره کتاب :  خانواده تیبو رمان بلندی است که توسط روژه مارتن دوگار، (۱۹۵۸-۱۸۸۱) نویسنده فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات نوشته شده‌است. این رمان از سویی به بررسی وقایع اروپا در سالهای ابتدایی قرن بیستم و سالهای جنگ اول جهانی می‌پردازد و از سویی دیگر همگام با آن شرح وقایع خانواده ثروتمند و فرهیخته فرانسوی یعنی خانواده تیبو را توصیف می‌کند. فرزند کوچک این خانواده، ژاک تیبو با روح سرکش و رام نشدنی اش سرنوشت خود را در دنیای پیرامونش می‌جوید و خانواده را ترک می‌گوید. او در تعامل با اندیشه‌های سوسیالیستی اش به تضاد با خوشبختی و زندگی ایده آل در کنار کسی که دوستش دارد می‌رسد.

عده‌ای از هواخواهان رمان نویسی کلاسیک این رمان را بزرگترین رمان قرن بیستم می‌دانند.

این رمان به صورت هشت کتاب منتشر شد که عناوین آنها به شرح زیر است:

  1. دفترچه خاکستری
  2. ندامتگاه
  3. فصل گرم
  4. طبابت
  5. سورلینا
  6. مرگ پدر
  7. تابستان ۱۹۱۴
  8. سرانجام

این کتاب در ایران توسط انتشارات نیلوفر منتشر شده و به چاپ چهارم رسیده‌است. ترجمه کتاب توسط ابوالحسن نجفی انجام شده و به صورت چهار مجلد ارائه شده‌است. بسیاری این ترجمه را گوهری در زبان فارسی می‌دانند. تصویرسازی‌های کتاب توسط قباد شیوا انجام شده‌است و موخره‌ای به قلم آلبر کامو به ترجمه منوچهر بدیعی در انتهای کتاب آورده شده‌است.

این کتاب که برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۳۷ می‌باشد را یکی از بزرگترین رمان‌های قرن دانسته‌اند. بررسی دقیق و موشکافانه وقایع فرانسه پیش از جنگ جهانی جلد سوم و چهارم کتاب را تا حد یک سند تاریخی ارزشمند جلوه می‌کنند. اکثر اشخاصی که نامشان در جلد هفتم کتاب (تابستان ۱۹۱۴) آمده‌است اشخاص حقیقی می‌باشند.

روژه مارتن دوگار خود در مراسم دریافت جایزه نوبل می‌گوید: ((رمان نویس واقعی کسی است که می‌خواهد همواره در شناخت انسان پیش تر برود و در هریک از شخصیت‌هایی که می‌آفریند زندگی فردی را آشکار کند، یعنی نشان دهد که هر موجود انسانی نمونه ایست که هرگز تکرار نخواهد شد. اگر اثر رمان نویس بخت جاودانگی داشته باشد به یمن کمیت و کیفیت زندگی‌های منحصر به فردی است که توانسته‌است به صحنه بیاورد. ولی این به تنهایی کافی نیست. رمان نویس باید زندگی کلی را نیز حس کند، باید اثرش نشان دهنده جهان بینی خاص او باشد. هر یک از آفریده‌های زمان نویس واقعی همواره بیش و کم در اندیشه هستی و ماورای هستی است و شرح زندگانی هریک از این موجودات، بیش از آنکه تحقیقی درباره انسان باشد، پرسش اضطراب آمیزی درباره معنای زندگی است.))

بدون شک نویسنده همانگونه که در بالا ذکر می‌کند رمان خانواده تیبو را در دو جبهه یاد شده به ظرافت و مهارت پیش می‌برد. نخست زندگی شخصی خانواده تیبو، از بزرگ خاندان یعنی اسکار تیبو و سپس فرزند اول او یعنی آنتوان و به طور گسترده زندگی شخصی قهرمان داستان یعنی ژاک تیبو. در رویکردی دیگر دوگار وقایع اروپای قبل از جنگ اول جهانی و اروپای درگیر جنگ را به شکلی حیرت آور از نظر استاد تاریخی نقل می‌کند. اشراف نویسنده به وقایع رخدادهای اروپا و شناختن افراد دولتی و حزبی و حتی ژورنالیستی بسیار گسترده‌است. هنر دوگار آنجا نمایان می‌شود که او این دو جبهه را با هم می‌آمیزد.

ممکن است طرفداران ((رمان نو)) به این رمان بی اعتنایی کنند و آن را در سبک رمان‌های نوشته شده به شیوه کهنه بدانند اما این نکته نباید از نظر پنهان بماند که د آغاز رمان نویسی مدرن دو راه بیشتر پیش پای رمان نویس نبوده‌است: یکی راه تالستوی و دیگری راه داستایوفسکی. اولی راه تصویر نمودن دنیا به شیوه رئالیستی و حقیقی و دوم تصویر کردن دنیا از منظر چشم درون و جدال آن با واقعیت‌های دنیای خارج. دوگار آشکارا به راه تالستوی رفته‌است.

هوشنگ گلشیری در اظهار نظر راجع به این رمان می‌گوید:

کتاب به دست نشسته پشت میزی یا لم داده توی صندلی راحتی، یکی از زیباترین مناظر جهان است. صفحه به صفحه می‌خوانیم و ورق می‌زنیم، فارغ از چند و چون این زندگی روزمره و به دور از صداهای گوش خراش این جهان، در زندگانی موجود در کتاب غرق می‌شویم و چون سر بر می‌آوریم خود را و جهان را بهتر و عمیق‌تر شناخته‌ایم. خانواده تیبو اثر روژه مارتن دوگار به ترجمه ابوالحسن نجفی لذتی چنین را فراهم می‌کند. ماهی و اگر به خست ورق بزنید، چند ماهی خلوتتان را پر خواهد کرد و جاصل شاید این باشد که با زندگانی خانواده‌ای در آغاز این قرن آشنا شوید و با این قرن که ما در پایان آنیم. راستی زیباست وقتی پشت میزی می‌نشینید و یا در صندلی راحتی لم می‌دهید و کتابی را صفحه به صفحه ورق می‌زنید، به ویژه اگر کتابی باشد مثل خانواده تیبو که اگر فقط چند صفحه از آن را بخوانید، با دریغ زمین خواهید گذاشت و فردا در این التهاب خواهید بود که کی باز به دستش می‌گیرید و ورق می‌زنید.

 

  •   متاسفانه بدلیل نقض حقوق نشر این کتاب حذف شد
دیدگاه کاربران
  • آماندا 16 ژوئن 2014 / 16:25

    سلام.. خسته نباشید.. سایت عالی دارید.. مدتیه کشفش کردم.. و کتابهای دوستداشتنی رو دانلود کردم.. دستتون درد نکنه.. متاسفانه جلد سوم خانواده تیبو دانلود نمیشه .. بارها سعی کردم.. امیدوارم یه بررسی بکنید .. جلد اول و دوم رو خوندم حالا موندم رو هوا.. شاد باشید

    • bookman 16 ژوئن 2014 / 20:28

      درود بر شما …
      به جمع بوکیها خوش اومدید

      لینک تست شد و هیچ مشکلی مشاهده نشد ( لطفا بفرمایید چه مشکلی دارید ؟)

      نحوه دانلود : روی لینک دانلود کلیک کنید و یکی از گزینه های save link as .. و یا save target .. رو بزنید تا صفحه دانلود نمایان شود .

      • آماندا 22 ژوئن 2014 / 08:52

        آقا دستتون درد نکنه.. حل شد.. و به سلامتی دانلودش کردم.. ممنون از زحمتتون.. به همه دوستام این سایت رو معرفی کردم و خواهم کرد..

        • bookman 24 ژوئن 2014 / 23:37

          خواهش میکنم دوست عزیزم … و سپاسگزارم از لطف و مهربانی شما

  • تقی زاده 23 مارس 2015 / 01:23

    سوال من از ناشر محترم = آقا من این کتاب رو نمیخام بشکل چاپی کاغذی بخونم. با کیندل میخام بخونم برای هر جلد یه میلیون میخام بدم (حالا!!!) شما خودتون دارید ایبوکش رو؟
    د ِ وقتی ندارید چرا مدعی حق و حقوق هستید؟
    بقرآن شما هم مثل همه ممالک متمدن کتاب تونو به دو شکل ارائه بدید: چاپی و ایبوک. ملت بتونه انتخاب کنه خب.
    حرف طبق هر منطق و الگوریتمی لاجیکال و منطقی هست دیگه درسته؟؟؟؟؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان